Docters Autobanden
Hastelweg 248a
5652 CN  Eindhoven
T: (040) 293 22 18
E: info@doctersautobanden.nl

Bandenspanningscontrole: TPMS per 1 november 2014 verplicht


Met ingang van 1 november 2014 moet iedere nieuwe auto beschikken over een TPMS. Dit is een bandenspanningscontrolesysteem wat ervoor zorgt dat u als automobilist constant zicht hebt op de actuele bandenspanning.

Wat is TPMS en hoe werkt het?

TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. Het systeem zorgt ervoor dat u gewaarschuwd wordt wanneer uw band lek is of er om een andere reden een afwijkende bandenspanning wordt gesignaleerd. TPMS is er in twee varianten:

Indirect TPMS

De indirecte versie van TPMS werkt via het ABS remsysteem. Door middel van sensoren wordt gecontroleerd of het aantal omwentelingen van banden onderling gelijk is. Wanneer één van de banden minder afstand aflegt dan de andere banden, wordt er een melding gegenereerd.

Direct TPMS

Het directe systeem werkt door middel van druksensoren die achter het ventiel aan de binnenkant van de velg zijn gemonteerd. Het systeem controleert de werkelijke bandenspanning met de referentiespanning. Wanneer deze gegevens van elkaar afwijken, wordt een melding gegeven.

Voor- en nadelen

Een TPMS is op zich een goede ontwikkeling, het gaat immers om uw veiligheid. Het belangrijkste voordeel van een direct TPMS is de nauwkeurigheid. Daarnaast geeft dit systeem niet alleen aan dat één van de banden een te lage spanning heeft, maar ook wordt aangegeven om welke band het gaat. Omdat de spanning vergeleken wordt met de referentiespanning, signaleert een direct TPMS het ook wanneer al uw banden wat zachter worden, met een indirect TPMS is dat niet mogelijk.

Het voordeel van een indirect TPMS is dat er geen druksensoren geplaatst te hoeven worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van ABS. Sensoren kunnen kapot gaan, dat probleem doet zich bij de indirecte methode dus niet voor. Ook hebben indirecte systemen geen batterij nodig, hoewel dat niet echt een goed argument is; batterijen hebben een levensduur van ca. 5 jaar of 160.000 km. Een nadeel van het indirecte systeem is, naast de onnauwkeurigheid, de afstelling. Wanneer banden worden vervangen, zal het systeem gereset moeten worden.

Of het nu om een indirect of direct TPMS gaat, beide systemen hebben twee belangrijke voordelen. Ze komen uw veiligheid ten goede en hebben een positieve invloed op het brandstofverbruik.

Uitlezen / onderhoud TPMS

Docters Autobanden beschikt over geavanceerde uitleesapparatuur. U kunt bij ons terecht voor nieuwe ventielen, vervanging en reparatie van sensoren en het uitlezen en instellen van het TPMS.


« Terug





Bandenwisselweken